Saturday, December 11, 2010

Montessorian Conference & Sains

Assalammualaikum utk kawan-kawan yang sudi membaca kisah saya ini.

11-Dec-2010. Yang menyeronokkan saya pada hari ini, saya teuja untuk pergi ke Montessorian Conference  (dikira majlis ilmu untuk saya dan seangkatan dgn saya)  yang diadakan di auditorium fakulti pendidikan UM. Conference bermula pada pukul 9.15am.

Speaker terdiri drpd Dr. Rahil (UPM), Dr Mariani (UM) dan Ms Carolyn Choo (U SEGI).

Dr Rahil memulakan info mengenai 'Reading Literacy Skill Among Children Early School Years'. Dr Rahil membentangkan tentang kajiannya terhadap kanak-kanak yang lemah 'reading skill', punca-puncanya dan memperkenalkan 'JOM CERITA' kepada parent.

Dr Mariani pula info mengenai 'Smart Parent Teacher Partnership'. (Alamak tajuk inilah kami kena buat tugasan pada minggu depan). Sekali lagi Dr Mariani menekankan tentang' Learning through play meaningfull to the children. As Smart parent we need to know how children learn and making it something positif'.

Spt yang diketahui kanak-kanak mempunyai 9 MI - seperti logical Methamatic, Inter personal, Intra personal dan lain-lain, bermakna sekira kanak-kanak tersebut tidak pandai matematik tidak semestimya dia tidak pandai mengenai hal lain.

Zon of Poximal Developmnet (ZPD) menekankan kanak-kanak memerlukan 'proper guidance' orang dewasa, 'parent, teacher, sister, brother' ...

Dr Mariani juga menyentuh tentang korikulum,' assesment, Hand on experience (children learn with  concrete material) & Relesionship between parent,teacher and staff (can colaborate effectively),how to get cooperation'.' Interactive playground' & berpendapat 'how we do depend on u, the talent and individual children'. Semua pendekatan adalah baik dan  'have their own strategy'.

Dr Mariani juga menyentuh sedikit mengenai 'transition faciliting factor depend on preparation of good enviroment and depend on a good facilities'

Saya harap kami dpak24 boleh buat tugasan yang diberi oelh Dr Mariani ini.Boleh atau tidak kami kena buat juga...

Miss Carolyn info mengenai 'Holistic Approach On Early Childhood Education The Challenges In Meeting The Parent Teacher Partnership Successfull'. Menyentuh mengenai 'invited the parent into the school, need open door to the parent to see their children learning through play. Lets them see how anggage the children are when they are working with the concrete material'.

Conference tamat pada 12pm. Semua speaker kira memang 'interested' untuk kami, tapi untuk kami yang tgh belajar ni lbhkan kpd tugasan yang diberi oleh Dr Mariani. Mujurlah segala info mereka sempat saya rakamkan suara mereka.. Harap suara mereka tersimpan baik dalam lattop saya untuk 'reference' saya di masa akan datang.

Maaf ye BI saya mmg x bagus. Apa yang saya tulis ni berdasarkan pemahaman saya sahaja.




Sebelah petang 2pm kami belajar Sains untuk kanak-kanak. Lecture kami Mr Lee Loong Fatt. Selepas kami menghantar tugasan individu, Mr Lee membuat revision untuk kami tentang Sains sebab hari ini kelasSains terakhir untuk kami sblm kami exam pada Feb 2011 thn depan InsyaAllah. Oleh sebab kelas Sains ini jarang (jarak antara kelas sebelum ini dgn sekarang agak jauh...) haaa banyak juga yang kami lupa...eeehhh.. Jangan masa exam nanti lupa sudah lah....

Tiba masa untuk kami menunjukkan teaching aids kami...Kimpulan kami membuat magnet board. Yang seronoknya kumpulan lain membuat gunung berapi...Waah kreatifnya mereka, mesti rajin check dlm internet nii...tahniahlah untuk mereka (kawan-kawan saya)...

Akhir sekali selepas mendengar pesanan terakhir lecture kami, kami bergambar beramai-ramai bersama Mr Lee. Haa gambar tsb tiada dlm kamera saya... sbb oohh tidak sorg kawan ku lupa ambilkan.... dah tak boleh buat apa....
Haa akhirnya dpt juga gambar beramai kami dgn Mr Lim, saya ambil melalui fb yang kawan saya kirimkan
.
6pm kami pun bersurai..balik ke rumah masing-masing.... haaaa penatnya drive ke sbn, anak sedara saya cuti..

No comments:

Post a Comment